2. Een levendig Putten voor bezoekers

Putten is aantrekkelijk voor dagrecreatie én toeristen met jaarlijks meer dan 1,1 miljoen bezoeken. Denk aan wandelaars, fietsers, sauna en strandgangers en bezoekers van evenementen. Tegelijk hebben onze winkeliers, horeca en recreatieondernemers te maken met toenemende druk en gemiste kansen. Het is tijd om te investeren in een bruisende dorpskern, sterke recreatie en een toekomstgerichte toeristische visie.

 

We kiezen voor een bruisend, gastvrij en toekomstgericht Putten:

·       We versterken de dorpskern met meer beleving, evenementen en uitstraling.

·       We vergroten het aanbod aan evenementen, ook speciaal voor jongeren.

·       We investeren in de digitale zichtbaarheid van Putten; we ondersteunen webshops en helpen de centrumondernemers zich te profileren.

·       De samenwerking van de horeca wordt intensiever. Zowel onderling, als met winkeliers en de Gemeente.

·       Toerisme moet ook in het centrum zichtbaar en voelbaar zijn: digitale informatieborden, duidelijke bewegwijzering, goede parkeervoorzieningen bij wandel- en fietsroutes.

·       Veiligheid van mens en dier staat altijd voorop, dus in Nederland is er geen ruimte voor de wolf. Wij kiezen voor actief toezicht, wolf-luwe zones en afschot waar nodig.

·       Winterrecreatie stimuleren we actief: bijvoorbeeld winterkamperen en een eigen Puttense ijsbaan.

·       Recreatieparken houden we recreatief. We kijken wel hoe we onze eigen jongeren onder voorwaarden op geselecteerde locaties kunnen laten wonen.

·       Toeristenbelasting investeren we in voorzieningen en marketing.

·       Putten moet bruisen, voor inwoners en bezoekers. Met visie, lef en samenwerking maken we dat waar.

 

Putten in beeld: 

·       We profileren ons toerisme actief en maken van Putten een bestemming, geen tussenstop.

·       We zijn niet bang voor regionale samenwerking: Putten als ‘recreatiehub’ met verbindingen naar omliggende gemeenten.

·       We gebruiken het merk ‘De Veluwe’ sterker in marketing.

·       We zorgen voor een toeristisch plan, met extra budget voor dagrecreatie.

·       We benutten onze parels, Schovenhorst en andere onbekende plekken brengen we beter in beeld.

·       We investeren in de wandelroutes en klompenpaden, heldere startpunten met parkeergelegenheid.

·       We bewegwijzeren beter; grotere en overzichtelijkere borden waarop alle ondernemers zichtbaar zijn.