Column Bert Klompenhouwer: Een Open Sport Park

De komende maand staat bij de commissie Samenleving sport en subsidie op de agenda. Een onderwerp waar op de één of de ander wijze veel mensen mee in aanraking komen en/of gebruik van maken.

In het sportaccommodatieplan is een voorstel opgenomen om in de toekomst de huidige buitensportverenigingen op de Putter Eng op één complex te gaan huisvesten. Dit sportcomplex te omsluiten door een nieuwe woonwijk waarbij het sportcomplex toegankelijk moet worden voor iedereen.

Een Open Sport Park moet het worden, een ontmoetingsplek waarbij verenigingen hun eigen leden, buurtbewoners en maatschappelijke organisatie en scholen uitnodigt om te sporten/te bewegen, te ontmoeten en om bij de vereniging betrokken te raken en te blijven. Zo komen sociale functies en sportactiviteiten van het dorp bij elkaar.

Hierbij kan bijvoorbeeld een centrale kantine, kleedgebouw; etc. gebruikt worden door alle gebruikers. De fiets- en wandelpaden van de wijk lopen door het sportpark en de hekken zijn waar mogelijk verdwenen. Alles moet samen gebeuren. Een ambitieus plan. Benieuwd of dit gaat lukken.

Het is zaak om vanaf het begin alle verengingen en instantie bij deze ontwikkeling gaan betrekken. Waarbij met name de vrijwilliger, waar de verenigingen nu op draaien, een belangrijke rol gaat spelen. Want de vrijwilliger is en blijft onmisbaar.

Open Sport Park is een Multi functionele accommodatie een ontmoetingsplek voor sport en spel, beter kan het niet worden toch?

Gemeenteraadslid en fractievoorzitter VVD Putten