VVD Putten voor meer laadpalen in de toekomst

De verwachting is dat er in dat jaar al rond de twee miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden.

Hoewel schoner, rijden ook deze auto’s niet op lucht. De accu’s zullen geladen moeten worden. Thuis, op het werk, maar ook in de openbare ruimte. De behoefte aan publieke laadpalen is nu al aanwezig en zal in de loop der jaren alleen maar groeien. Een verstandige overheid houdt hier rekening mee, bijvoorbeeld door wegonderhoud of reconstructies waar mogelijk en wenselijk te combineren met de aanleg van laadpalen.

Wij hebben een klein onderzoekje gedaan en wat blijkt: in Putten lopen we niet bepaald voorop met de aanleg van voorzieningen voor elektrische auto’s. Zo zijn er in Ermelo 22 publieke laadpalen te vinden, in Nijkerk 45, in Harderwijk 78 en in Barneveld maar liefst 99. Daar steken de acht Puttense publieke laadpalen wel wat schamel bij af.

Het lage aantal laadpalen in de gemeente Putten kan natuurlijk liggen aan een Puttense voorliefde voor stampende zuigers – waar wij ons echt wel iets bij kunnen voorstellen – maar dat laat onverlet dat ook wij in Putten met onze tijd mee moeten gaan. We moeten in beweging blijven, al dan niet elektrisch aangedreven.

Vandaar onze oproep aan de gemeente om nog eens goed te kijken naar locaties waar laadpalen een aanvulling kunnen zijn op de openbare voorzieningen. Bijvoorbeeld bij de herinrichting van de parkeerterreinen in het centrum, of bij regulier onderhoud van wegen en parkeerplaatsen. Maar wel aanleggen op een zodanige wijze dat ze passen in het straatbeeld en geen bron van ergernis vormen voor omwonenden.

Een beetje meer spanning in deze tijden van lockdown en avondklok zou wat ons betreft welkom zijn.