VVD Putten: omgekeerde vlaggen moeten zo snel mogelijk worden verwijderd

De VVD Putten wil dat de honderden omgekeerde vlaggen die al wekenlang in het dorp hangen zo snel mogelijk worden verwijderd. ,,Het punt is gemaakt’’, zegt raadslid Jorrit Heinen. ,,Zo behoor je niet om te gaan met ons nationale symbool. Als de actievoerders boerenzakdoeken hadden opgehangen, had je ons niet gehoord.’’

Vorige maand doken honderden omgekeerde vlaggen op aan lantaarnpalen in Putten. Lokale boeren protesteren hiermee tegen de stikstofplannen van het kabinet. De gemeente besloot ze voorlopig te laten hangen. Pas als de vlaggen een gevaar vormden voor de verkeersveiligheid, zouden ze worden weggehaald.

Twee weken geleden kondigde de gemeente aan in gesprek te gaan met de actievoerders. ,,We hebben begrip voor de boeren, maar vinden dit geen prettige uiting van protest’’, zei woordvoerder Toon Schuiling tegen de Stentor. ,,In goed overleg gaan we ze vragen alle vlaggen weg te halen.’’

Maar wanneer dat gesprek precies moet plaatsvinden, is onduidelijk. Intussen hangt Putten nog altijd vol met omgekeerde vlaggen.

Je speelt het Wilhelmus toch ook niet achterste­vo­ren?

Voor de lokale VVD is de maat vol. ,,Laat ik voorop stellen dat wij sympathiseren met de boeren’’, zegt raadslid Jorrit Heinen. ,,Maar het ophangen van omgekeerde Nederlandse vlaggen vinden wij niet gepast. Deze week werd het einde van de Tweede Wereldoorlog herdacht, terwijl in ons dorp de nationale driekleur op de kop hing. Dat kan gewoon niet. Je speelt het Wilhelmus toch ook niet achterstevoren?’’

Heinen wijst erop dat hiermee ook een precedent wordt geschapen. ,,Wat als Wakker Dier binnenkort besluit om het hele dorp vol te hangen met protestvlaggen? Of wat te denken van regenboogvlaggen? Laten de gemeente die dan ook hangen? Je kunt niet het ene protest verbieden en het andere oogluikend toestaan.’’

Kort nadat de omgekeerde vlaggen opdoken in Putten, vroeg de VVD opheldering aan het college van B en W. ,,We zijn inmiddels een maand verder en hebben nog altijd geen reactie ontvangen’’, aldus Heinen. ,,Wij vinden dat niet kunnen en het geeft naar ons idee blijk van een laffe houding. Het is duidelijk dat de gemeente zich hier niet aan durft te branden.’’

Bedreigingen en intimidatie

In diverse andere gemeenten werd woedend gereageerd op oproepen om het vlaggenprotest te beëindigen. Toen burgemeester Tanja Haseloop van Oldebroek aankondigde de omgekeerde vlaggen te verwijderden, werden zij en haar ambtenaren geconfronteerd met bedreigingen en intimidatie.

Is de Puttense VVD niet bang voor soortgelijke reacties? ,,Nee, want wij hebben juist onze steun uitgesproken voor onze boeren. Het lot van de sector gaat ons aan het hart. Daarom riep de gemeenteraad, na een motie van onder meer de VVD, het college vorige maand op in gesprek te gaan met de provincie, om ervoor te zorgen dat er perspectief wordt geboden aan de landbouw in Putten.’’

Echte oplossingen

Volgens Heinen is er nog niets gedaan met die oproep. ,,En dat stoort ons. Met het laten hangen van vlaggen zijn onze boeren niet geholpen. Ga als gemeente op zoek naar échte oplossingen.’’

De gemeente Putten reageerde gisteren niet op vragen van de Stentor.

Dit artikel is niet geschreven door de VVD Putten. Het artikel en de oorspronkelijke bron kunt u hier vinden: https://www.destentor.nl/putten/vvd-putten-omgekeerde-vlaggen-moeten-zo-snel-mogelijk-worden-verwijderd~aefedb87/