Standpunt ambtsgebed

In Putten is het een traditie om de gemeenteraadsvergadering staand te openen en te sluiten met een ambtsgebed uitgesproken door de burgemeester. Ook in het nieuwe coalitieakkoord is opgenomen dat deze in het reglement van orde gehandhaaft blijft.

De VVD Putten heeft respectvolle ruimte gevraagd aan de raad voor individuele raadsleden om te kiezen om daarbij aan- of afwezig te zijn. Ook bij de installatie van raadsleden bestaat er immers de individuele keuze van het afleggen van de eed of de belofte waarbij ook binnen diverse partijen verschillende keuzes gemaakt kunnen worden.

Binnen de VVD Putten bestaat deze individuele keuze uiteraard ook, er zijn ook binnen onze partij leden en stemmers met een christelijke levensovertuiging. Ook als het een andere religie zou betreffen zouden wij hetzelfde standpunt innemen.

De VVD Putten staat op het standpunt dat geloof en staat gescheiden zouden dienen te zijn en het daarom beter is om het ambtsgebed niet meer in het reglement op te nemen. Doordat de confessionele partijen momenteel niet meer de meerderheid in de raad hebben is het ook niet ondenkbaar meer dat een toekomstig te benoemen burgemeester van niet confessionele huize is. Met het huidige reglement zou er dan de ongewenste situatie kunnen ontstaan dat een ambtsgebed zou dienen te worden uitgesproken door een burgemeester zonder deze overtuiging. Hetzelfde geldt uiteraard voor de loco-burgemeesters bij afwezigheid van de burgemeester.

De VVD Putten wil de raadsvergadering ordentelijk en respectvol naar een ieder laten verlopen, zonder protest maar met ruimte voor bezwaarden bij het ambtsgebed.