Waarom Putten zes maanden nodig had om tot een nieuw college te komen

De teleurstelling is nog hoorbaar bij Albert de Bruin, fractievoorzitter van de Puttense VVD. In maart won zijn partij uit het niets drie zetels. Daarmee was de partij de winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen. En nu, zes maanden later?

In het Veluwse Putten is er eindelijk een coalitie. Als bijna laatste van de 333 gemeenten waar in maart gemeenteraadsverkiezingen waren, is er een akkoord bereikt. Maandagavond wordt het akkoord in de gemeenteraad besproken en worden de wethouders beëdigd. Maar het is een coalitie zónder de VVD. En zónder de grootste partij, Wij Putten.

Ook Herman Luitjes van die lokale partij is teleurgesteld en vooral nog steeds „totaal verrast”. Want al in mei lág er een akkoord tussen Wij Putten, VVD en SGP. Daarmee zou Putten een van de kortere formaties hebben. De namen van de kandidaat-wethouders waren doorgegeven aan de burgemeester, opdat een integriteitsscreening kon plaatsvinden.

En toen trok de SGP de stekker eruit. Fractievoorzitter Ewoud ’t Jong liet weten dat er „geen chemie” was. Die is er wel met Gemeentebelangen, ChristenUnie en CDA, de partijen waarmee de SGP nu een coalitie vormt. Chemie, vertelt ’t Jong in zijn wethouderskamer op het gemeentehuis, dat is „een relatie. Vertrouwen”.

Luitjes zegt: „De SGP heeft mijn club een loer gedraaid.” De Bruin zegt: „We hebben negentien meetings gehad. Als er geen chemie was, dan had de SGP dat ook na zes keer kunnen zeggen.”

Dit artikel is niet afkomstig van de VVD Putten. Daarom tonen wij slechts een deel van het artikel en linken we direct naar de originele bron.