Beantwoording schriftelijke vragen omgekeerde vlaggen

De VVD Putten heeft schriftelijke vragen gesteld over de omgekeerde vlaggen, die zijn opgehangen binnen de gemeente Putten. Hieronder de beantwoording vanuit het college.

1. Was het college vooraf geïnformeerd of op andere wijze op de hoogte van de actie om vlaggen omgekeerd aan lantaarnpalen te bevestigen?

Nee, wij zijn hierover niet vooraf geïnformeerd.

2. Is het college van plan de Nederlandse vlag omgekeerd op te hangen op het gemeentehuis

Nee

3. Heeft het college toestemming gegeven om deze vlaggen als beschreven op te hangen?

Nee, dit met de kanttekening dat een aanzienlijk deel van de vlaggen zijn bevestigd aan straatmeubilair en straatlantaarns die eigendom zijn van en in beheer bij de provincie Gelderland.

4. Wat is het standpunt van het college over de vlaggen actie aan publieke lantaarnpalen?

De stikstofplannen zoals die door het kabinet zijn gepresenteerd hebben een enorme impact op onze boeren en daarmee op de gemeente Putten. Wij begrijpen dat de boeren uiting willen geven aan hun onvrede. In Putten is dat tot op heden op een publieksvriendelijke wijze gebeurd.

Mede om die reden hebben wij als college besloten om de vlaggen vooralsnog te laten hangen. Dit geldt niet voor vlaggen in de directe omgeving van de Vrouw van Putten. Een protest op deze locatie vinden wij ongepast. Op die locatie is op dit moment geen sprake van vlaggen.

Zoals aangegeven is een substantieel deel van de vlaggen bevestigd aan straatmeubilair en straatlantaarns die in eigendom en beheer zijn bij de provincie Gelderland. De provincie Gelderland heeft ons laten weten deze vlaggen vooralsnog te laten hangen. Als Putten volgen wij deze provinciale lijn. Dit mede na overleg met onze buurgemeenten, waarbij in Putten alleen de hierboven genoemde uitzondering geldt.

Dit standpunt betekent niet dat wij het toejuichen dat onze nationale vlag op deze wijze wordt ingezet. Daar nemen wij afstand van. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het van overheidswege verwijderen van de vlaggen niet bijdraagt aan het terugbrengen van de rust en redelijkheid in het stikstofdossier. En rust en redelijkheid is nodig om het gesprek hierover hernieuwd met elkaar aan te gaan.

5. Wanneer en welke acties onderneemt het college?

Zie het antwoord op vraag 4.

6. Is het college in contact met de actievoerders over het verwijderen van de vlaggen?

Tot op heden niet is er geen contact over het weghalen van de vlaggen, maar daartoe is ook geen noodzaak.

7. Mocht het college geen contact kunnen krijgen met de actievoerders is het dan bereid om vanuit de eigen organisatie of extern de vlaggen te laten verwijderen en wie draait dan op voor de kosten?

Zoals aangegeven staan wij de actie toe tot een nader door ons te bepalen datum. Indien het ons niet lukken om te achterhalen door de wie de vlaggen zijn opgehangen dan komen de kosten van het weghalen voor rekening van de gemeente.

8. Is het college zich bewust van de precedentwerking richting andere actiegroepen die uitgaat van het laten hangen van de vlaggen?

Er is naar onze mening sprake van een volstrekt unieke situatie. Daarom beoordelen wij iedere actie op zich.

9. De VVD Putten heeft op 7 juli 2022, als mede-indiener, een motie-vreemd ingediend over de stikstofproblematiek (uiteindelijk unaniem door de Raad aangenomen); welke acties heeft het college al ingezet om de belangen van onze Puttense boeren daadkrachtig te bespreken met de provincie?

Ons college heeft in de achterliggende periode gesproken met zowel sector als met de provincie Gelderland. Uit deze gesprekken is ons duidelijk geworden dat de zorgen binnen de sector groot zijn. Tevens constateren wij dat als gemeente Putten op één lijn zitten met de provincie Gelderland. Daarnaast hebben wij besloten om, in samenspraak met de LTO, een brief aan het kabinet te sturen waarin onze zorgen over de toekomst van het Puttense platteland kenbaar worden gemaakt.