Burgerinitiatief Vanenburgerallee

Het burgerinitiatief van familie van de Bor aan de Vanenburgerallee is door onze fractie meermaals uitgebreid intern besproken en bediscussieerd. Ook na de commissievergadering Ruimte hebben wij het als fractie opnieuw besproken na aanvullende informatie en ook doordat we verschillende reacties op ons standpunt in de commissie ontvingen.

Er zijn argumenten voor- en  tegen en wij hebben alles naast elkaar gezet en dit zeer zorgvuldig met elkaar gewogen.

De VVD pleit voor woningbouw in alle segmenten zodat starters ook door doorstroming een woning kunnen bemachtigen. Iedere toevoeging aan de woningvoorraad juichen we in principe toe maar we wegen daarbij ook alle andere belangen en argumenten. Wij wegen de belangen van familie van de Bor, van woningzoekenden, van senioren en starters, van bezwaren van omwonenden, van de Vanenburgerallee als Landgoedlaan met hoge culturele en architectonische waarde, en de juiste invulling van het buitengebied.

De VVD ziet ook de noodzaak bij het huidige ernstige woningtekort om te bouwen voor alle doelgroepen en wel met veel meer daadkracht en snelheid dan momenteel het geval is. Halvinkhuizen, Bosrande en Ambachtstraat staan op de nominatie en de VVD heeft voor de gemeenteraadsverkiezingen een kaart gemaakt waar wij woningbouw verder nog passend zouden vinden.

Feit is dat er volgens het huidige bestemmingsplan het volume van 7600 M3 gebouwd mag worden. Het is vergund door de Landgoedregeling met daarbij de mogelijkheid van twee keer drie woningen.

Je zou kunnen zeggen, wat maakt het uit, 6 of 25 woningen in hetzelfde volume?

Als het niet uitmaakt kan er op iedere locatie in het buitengebied, waar initiatiefnemers ook via de Landgoedregeling twee keer drie woningen mogen bouwen een appartementencomplex ontstaan door de precedent scheppende werking. Wij juichen verstedelijking niet toe in het buitengebied, waar juist iets van de historie en landschapskenmerken van Putten nog fraai zichtbaar is, ook de Vanenburgerallee zien wij als een stukje bijzonder dorps karakter, al is het buiten het centrum.

Het argument en de wens dat bewoners uit het buitengebied graag in een appartement zouden wonen in het buitengebied begrijpen wij uiteraard zoals wij ook begrepen dat bewoners uit het bos graag een knarrenhof wilde realiseren aan de Postweg. De mogelijkheden hiervoor zien wij bij Bosrande en ook bij Halvinkhuizen.

Toch vinden wij de locatie aan de Vanenburgerallee hiervoor onvoldoende geschikt en doet het geen recht aan de Landgoedregeling zoals deze bedoelt is en was. De overlegde schetsen hebben dit beeld bij ons negatief bevestigd en ook al geeft de familie van de Bor aan dat het nog beter en mooier kan, invloed heeft onze partij daar niet meer op en hoe de welstand hiermee om zal gaan is voor ons ongewis.

Mocht de raad beslissen om het bestemmingsplan te wijzigen van twee keer drie naar 25 appartementen dan voorzien wij wel verdere discussies over meer woningen in het buitengebied. Meer landgoederen met appartementen, mogelijke aanvragen of wensen tot het ombouwen van stallen tot starterswoningen etc.  Goed als het college voor het buitengebied met een visie te komt voor de lange termijn in een veranderende wereld.

Wij begrijpen dat het voor de initiatiefnemers teleurstellend zal zijn maar het oorspronkelijk initiatief was een landgoed met hoge architectonische waarde voor twee keer drie huizen en daar kunnen wij ons in vinden en het bestemmingsplan staat het toe. De Vanenburgerallee is de VVD dierbaar en er is in het verleden al een kantoorcomplex toegestaan die wat ons betreft daar ook niet passend is. Helaas is daar al de verkeerde afslag genomen.

Naar wij begrepen van de initiatief nemers was er geen intentie om het plan te voegen naar de woonvisie maar de vereffeningsregeling toe te passen zodat de woningen uiteindelijk voor een beperkte doelgroep haalbaar zijn.

Voor de VVD is het argument van de initiatiefnemer dat door de gewenste ontwikkeling van de 25 appartementen de diverse grondeigenaren beter tot een onderlinge deal met elkaar kunnen komen niet relevant ondanks dat we wel de teleurstelling kunnen begrijpen.

Het staat de initiatiefnemers evengoed vrij om een aanvraag te doen bij het college tot een bestemmingsplan wijziging. De VVD heeft echter negatief besloten over het burgerinitiatief.