Motie vreemd: Zondagsopening van supermarketen

Voorzitter,

In het coalitieakkoord zijn afspraken gemaakt omtrent de zondagsrust en dat de opening van winkels en supermarkten op zondagen deze periode nog niet wordt toegestaan, dit ondanks eerdere aanvragen van ondernemers en de kennelijke behoefte van inwoners en toeristen in Putten.

De omstandigheden zijn echter drastisch veranderd en de afspraken in het coalitieakkoord zouden daarom opnieuw tegen het licht moeten worden gehouden. De nieuwe situatie rechtvaardigt dit.

Wat is de nieuwe situatie?

Een maand geleden heeft de raad in Ermelo besloten dat supermarkten, kampeerwinkels en bouwmarkten op zondag de deuren mogen openen. Door dit besluit komen ondernemers in Putten -met name de supermarktondernemers- steeds meer in het gedrang door afvloeiende omzet naar buurgemeenten -zoals Nijkerk, Harderwijk en nu dus ook nog Ermelo- waar ook veel Puttenaren op zondag de boodschappen doen. Dit terwijl ook de bezorgservice van diverse concurrerende bedrijven zoals Picnic toeneemt en ook hier Puttense ondernemers door geraakt worden. Bezorgen kan kennelijk wel vrij overal op zondag.

Ook de VVD Putten weet dat voor veel inwoners de zondag een speciale plaats heeft in de week vanwege religieuze overtuigingen. Dat respecteren we ook en willen daar niks aan af doen. Het is een persoonlijke keuze die ieder individu mag maken, ook wij hechten aan de godsdienstvrijheid. Alleen vindt de VVD Putten dat iedere inwoners zelf mag kiezen hoe de zondag wordt ingevuld. De religieuze overtuiging van de eén mag niet de vrijheid inperken van de ander. Momenteel is dat wel het geval. Ondernemers en inwoners zouden zelf de keuze moeten hebben om op zondag naar de kerk te gaan, de boodschappen te doen of anderszins de zondag in te vullen. Het kan ook prima in goede harmonie samengaan als er goede afspraken worden gemaakt zodat kerkgang en boodschappen doen elkaar niet in die weg zitten.

In Ermelo is er een behoefteonderzoek gedaan met een 50/50 verhouding en ook in Putten heeft Wij Putten een onderzoek gedaan door bij 200 huizen op de bel te drukken. De VVD heeft een open enquête online gezet en er is 2300 keer gereageerd waarvan de eerste 2000 al binnen twee dagen. Helaas kunnen wij hem niet als representatief beschouwen omdat via kerkelijke app-groepen werd opgeroepen om tegen te gaan stemmen. Je zou kunnen zeggen dat hij gekaapt was. Helaas zijn de voorstanders niet georganiseerd maar mogelijk wel in de meerderheid. Uiteindelijk hebben de confessionele partijen in de raad ook geen meerderheid meer. We gaan met een verdere duiding komen van onze enquête en ook veel van de reacties delen.

Maar principieel vindt de VVD Putten dat als er zelfs maar 1 inwoner of ondernemer in Putten voor de zondagopening zou zijn dat deze persoon dan het recht heeft om de zondag in te vullen zoals zelf gewenst. Iets van persoonlijke individuele vrijheid.

Wij hebben gesproken met supermarktondernemers en deze willen zeer graag open, ook een enkele winkelier in het centrum zou het overwegen. Ze gaan echter niet graag op de barricaden omdat ze de vrees hebben voor omzet consequenties bij controverse tussen voor en tegenstanders en hopen dat de Raad haar verantwoordelijkheid neemt en ze vrijheid geeft om zelfstandig de afweging te maken om op zondag open te gaan.

De VVD Putten dient daarom een motie vreemd in en roept alle partijen op om de verantwoordelijkheid te nemen voor de vrijheid van alle inwoners en ondernemers en hoopt op uw steun.