Groot verkiezingsdebat in Putten

In Putten vindt op maandagavond 6 november een groot verkiezingsdebat plaats. Als opmaat naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november lichten de partijen Nieuw Sociaal Contract (NSC), VVD, PvdA/GroenLinks, BBB en de Partij voor de Dieren hun standpunten toe en gaan met elkaar in debat.

Politiek dichter bij burger

Herman Luitjes, fractievoorzitter van Wij Putten en Albert de Bruin, fractievoorzitter van de lokale VVD hebben opnieuw de handen ineengeslagen en organiseren dit verkiezingsdebat. Luitjes: ”Ons doel is om de politiek dichter bij de inwoners van Putten en de regio te brengen en dat gaat hartstikke goed met een verkiezingsdebat. Zo kunnen de Puttenaren kennis maken met de standpunten van de landelijke politieke partijen.”

De beide fractievoorzitters organiseerden begin dit jaar al twee radiodebatten in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen. De Bruin: “Dit keer pakken we het grootser aan. In de Theaterzaal Stroud, met bijna 250 zitplaatsen, ontvangen we vijf grote partijen.”

De grote partijen doen mee

Aan het debat doen de twee nieuwe partijen BBB en NSC (de partij van Pieter Omtzigt) mee. Dat geldt ook voor de VVD en de combinatie van PvdA en GL. Partij voor de Dieren maakt het vijftal compleet. Luitjes: “Deze verkiezingen worden erg spannend. Rutte is niet meer verkiesbaar, veel partijen komen met nieuwe lijsttrekkers en twee nieuwe partijen gooien hele hoge ogen in de prognoses.”

Vier grote onderwerpen

In het debat staan vier grote thema’s centraal te weten: asiel en (arbeids-)migratie; natuur, stikstof en woningbouw; bestaanszekerheid en armoede; en de bestuurbaarheid van Nederland. De Bruin: “Deze landelijke onderwerpen vertalen we naar de impact die ze hebben op gemeenten en burgers. Daarom willen we de kiezers informeren over de standpunten van deze grote partijen.”

Deelnemers

Namens de BBB geeft Harderwijker Henk Vermeer acte de présence. Erik Haverkort (VVD), Jeroen Postma (PvdA/GL) en Falco van Hassel (PvdD) doen ook mee. Achter de deelname van NSC staat nog klein vraagteken. De PVV heeft laten weten af te zien van deelname.

Stroud Putten

Het debat wordt gehouden op maandagavond 6 november in de theaterzaal van Stroud aan de Brinkstraat 91 in Putten. In Stroud zijn bijna 250 stoelen beschikbaar, wil je zeker zijn van een zitplaats dan kun je je aanmelden via het e-mailadres: aanmelden.verkiezingsdebat@gmail.com

Het debat start om 19.30 uur en is rond 22.00 uur afgelopen. De zaal is open vanaf 18.45 uur.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Noot voor de pers:

meer informatie bij Herman Luitjes, telefoon (06) 28 44 80 17 en Albert de Bruin (06) 12 96 09 41