Succesvol verkiezingsdebat in Putten

In Putten vond op maandagavond 6 november een groot verkiezingsdebat plaats, georganiseerd door de VVD en WijPutten. Als opmaat naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november gaven de partijen VVD, NSC, GroenLinks/ PvdA, BBB en de Partij voor de Dieren hun standpunten aan en gingen met elkaar in debat. Theater Stroud was voor de gelegenheid een politiek theater en naast een grote publieke belangstelling en een debat waarin overeenkomsten maar ook de verschillen werden aan het licht kwamen, was er ook een interactie met vele vragen vanuit het publiek. Burgemeester Henk Lambooij benadruktenog het enorme belang van stemmen.

De grote partijen doen mee

Albert de Bruin: ”Geweldig natuurlijk dat de twee nieuwe partijen acte de précense gaven. Zowel BBB als de nieuwe partij van Pieter Omtzigt, NSC deden mee. In de peilingen zijn ze de grote game-changers. Maar ook blij zijn we met de deelname van VVD, GroenLinks/PvdA en de Partij voor de Dieren. We willen hiermee een bijdrage leveren om de burger dichter bij de politiek te brengen maar zeker ook andersom”. Mede organisator Herman Luitjes gaf aan dat: “Natuurlijk zijn er op tv ook de nodige debatten en dat is prima, maar een live-debat waarbij je zelf aanwezig kunt zijn en ook nog vragen kunt stellen is toch veel leuker.”

Vier grote onderwerpen

In het debat stonden de vier grote thema’s centraal te weten: asiel en migratie; natuur, stikstof en woningbouw; bestaanszekerheid; en de bestuurbaarheid van Nederland. Erik Haverkort (VVD), Jeroen Postma (GroenLinks/PvdA), Henk Vermeer (BBB), Olger van Dijk (NSC) en Falco van Hassel (Partij voor de Dieren) waren de deelnemers aan het levendige debat.

Wilt u dit debat geheel of gedeeltelijk zien, het hele debat is via YouTube terug te zien.