Bereikbaarheid

Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen. En het is bovenal belangrijk dat verkeerssituaties veilig zijn voor voetganger, fiets en auto.

  • Wij zijn van mening dat een rondweg vanaf de Voorthuizerstraat aansluitend op de A28 eengoede en adequate verbetering zal zijn. Een goede verbinding via het wegennet is immersessentieel voor de bereikbaarheid van ons dorp, dit zorgt ook voor veel minder vrachtverkeeren ander sluipverkeer.
  • De zeer gevaarlijke oversteekplaats bij de Hoofdlaan voorzien we van een rotonde. We willen ook een aantal tunnels om de doorstroming te bevorderen, bijvoorbeeld bij het station.
  • De Engweg qua veiligheid en groot onderhoud niet aanpakken in 2025 maar in 2023.
  • We richten onze straten en (nieuwe) woonwijken, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportclubs, veilig in. Dat doen we in samenwerking met politiediensten, ouders en buurtbewoners.
  • Een veilige bereikbaarheid van sportzalen voor scholen. Zeker als de Putter Eng verdwijnt en wordt vervangen door de nieuwe sporthal betekent dit dat we wel moeten zorgen voor een goede en veilige ontsluiting hiervan. Dus veilig bereikbaar voor schoolkinderen en uiteraard andere weggebruikers.
  • Op veel plekken in het dorp is het lastig om dichtbij huis te parkeren. Door te kijken naar een juiste balans tussen woongenot en groen, kijken wij hoe we voldoende parkeergelegenheid kunnen realiseren. Een auto is tenslotte vaak geen keuze, maar hoognodig om op werk te komen of te kunnen mantelzorgen. Bij nieuwbouw streven we naar parkeren op eigen terrein.
  • Of het nu met een ‘gewone’ fiets, een elektrische fiets of een ander nieuw vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door Putten bewegen. Deze ontwikkelingen vragen om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Ook de fietsknooppunten en de paden in ons bosgebied passen we hierop aan.
  • Wij kennen nu zo’n ruim 30 laadpalen, dat komt overeen met 1 laadpaal per 1.200 huishoudens.Dat kan en moet beter. De komende 4 jaar willen we naar 150 laadpalen. Waarbij we bewonersen bedrijven actief vragen om input waar en wat voor soort laadpalen we willen. Als voorbeeld;op het vernieuwde Fontanusplein willen we 6 laadpalen.
  • We helpen winkeliers door duidelijke afspraken te maken over parkeerbeleid. Denk bijvoorbeeld aan laden en lossen.
  • Samen met winkeliers gaan we de winkelstraten opnieuw inrichten en met name hobbelvrij bestraten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Dorpsstraat, Kerkstraat en de Verlengde Kerkstraat.
  • Ook mensen met een mobiele beperking mogen parkeren op het Fontanusplein, nu zijn er geen invalidenparkeerplaatsen, we reserveren daar gewoon 6 plaatsen.
  • Qua openbaar vervoer willen dat onze bus- en treinverbindingen op peil blijven.
  • In Putten zijn veel (gevaarlijke) kruisingen vervangen door rotondes, een goede ontwikkeling. Wij hebben inmiddels zo’n 17 rotondes waarmee de doorstroming en verkeersveiligheid in ons dorp is verbeterd. Naast de verkeerstechnische functie zouden we ook aandacht voor de representativiteit moeten geven. De VVD in Putten is voorstander van het laten maken/onderhouden van een rotonde door het bedrijfsleven, dit wordt elders ook al gedaan. Dit schept commitment, wordt netjes onderhouden, gemeente en lokale ondernemers samen, een visitekaartje en de kosten voor ons als dorpsbewoners dalen. Een win win situatie!