Goed onderwijs

Goed onderwijs biedt kinderen en jongeren de kans op een gelijke start en geeft ze kennis en vaardigheden mee waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Op school leren we kinderen ook wat onze normen en waarden zijn en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Op school leer je wat normaal is en wat niet. Goed onderwijs speelt daarom niet alleen een grote rol in het leven van mensen: de hele samenleving heeft er belang bij. Putten kent van oudsher een cultuur van ‘buurtschappen’, men wil de school het liefst binnen 1 km afstand. Dit verklaart mogelijk de grote hoeveelheid scholen op het aantal inwoners. We hebben in Putten 14 verschillende basisscholen. Er is een behoorlijk aanbod van met name verzuilde scholen; waarvan 11 protestante, 1 katholieke en 2 openbare scholen. Samenwerking verloopt via stichtingsbesturen om zaken als bijvoorbeeld zorgleerlingen (o.a. rugzakjes) en statushouders ed af te stemmen. De ruim 2.100 basisschoolleerlingen zitten gelukkig in Putten op basisscholen die allemaal een goede kwaliteit onderwijs bieden.

  • Het is van belang dat een school goed en veilig bereikbaar is. Daarom is het belangrijk dat we zorgen voor een veilige toegang tot de school, met veilige wandel- en fietsroutes. De ingang bij de Korenbloem ligt bijvoorbeeld in een hoek van de weg. De katholieke en de twee openbare basisscholen zijn niet voor iedereen binnen de gemeente Putten veilig te bereiken. Zo loopt de N798 dwars door het dorp en is de route langs de N797 ook nog niet veilig genoeg waarmee de bereikbaarheid van de openbare scholen niet goed is. De verkeersveiligheid rondom beide wegen moet verbeterd worden.
  • Door de mogelijke nieuwbouw van een sporthal is er mogelijk geen veilige fietsroute meer. Dit geldt met name voor de Gabrielschool Bijstergoed en de Schuilplaats. Dit gaan we regelen als prioriteit bij de nieuwbouw.
  • School is een veilige plek waar kinderen zich thuis voelen. Scholen hebben nadrukkelijk een taak bij vroegtijdige signalering van radicalisering en bijvoorbeeld huiselijk geweld.
  • Pesten is een veel voorkomend probleem onder jongeren, of dit nu op straat, in de klas, op het sportveld of online is. In Putten zetten we ons samen actief in voor het sluiten van een afspraken die pesten tegengaan en zullen voorkomen.
  • Samen kijken of we het aantal van 14 schoolgebouwen, nu er een aantal gebouwen gedateerd zijn, kunnen samenvoegen en daarmee het onderwijs wellicht nog efficiënter gaan inrichten in een geïntegreerd integraal huisvestingsplan. Dit kan dan ook bekeken worden of we daar ook bijvoorbeeld plaats kunnen inruimen voor fysiotherapie, psycholoog, buitenschoolse opvang, cultuur en sport e.d.
  • School is een sociale ontmoetingsplaats. Daarom stimuleert de gemeente dat er ruimte in of nabij het schoolgebouw is die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, op het gebied van muziek, sport en cultuur. School- en sportgebouwen kunnen voor verschillende doelgroepen worden gebruikt.
  • Digitale vaardigheden (omgang met/op internet, kennis), scholen kunnen hier best ook nog extra ondersteuning in krijgen.
  • Basisscholen in Putten geven zo’n 1 uur bewegingsonderwijs (gym en zwemmen) per week. Wij willen dit naar 2 lesuren per week. Dit wordt trouwens ook een overheidsnorm. Bewegen is goed voor kinderen zeker gezien zaken als overgewicht ed.
  • We vinden het belangrijk dat je zo vrij mogelijk kunt kiezen naar welke school je kind gaat. De gemeente controleert daarom of scholen zich aan de wet houden: ouders kunnen hun kinderen bij meerdere scholen aanmelden, vanaf 3 jaar oud.
  • Om de ontwikkelkansen van jonge kinderen te vergroten, stimuleert de gemeente dat taalachterstanden bij jonge kinderen worden weggewerkt, bijvoorbeeld in samenwerking met peuterspeelzaal of kinderdagverblijven. Een mooi initiatief is bijvoorbeeld VVE, dit staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie en is bedoeld voor kinderen vanaf 2,5 jaar waarbij sprake is van een (risico op) (taal)ontwikkelingsachterstand. Een indicatie hiervoor wordt afgegeven door het consultatiebureau.
  • Door de coronacrisis en het noodgedwongen, maar effectief gebleken “thuisonderwijs” laten wij het dan ook mogelijk maken dat ouders 5 schooldagen in het jaar zelf mogen bepalen dat het kind niet naar school gaat. De ouders of verzorgers nemen daarbij de verantwoordelijkheid voor het niet oplopen van een leerachterstand door het kind. Zo krijgen ouders, verzorgers en kinderen meer ruimte om onderwijs, werk en vakanties eigentijdser in te richten.
  • Verder is het de verwachting dat als gevolg van de coronacrisis en de sluiting van scholen, sportclubs, andere verenigingen en recreatiegelegenheden, de jeugd de komende jaren extra behoefte zal ontwikkelen naar jeugdzorg. Juist dan is het belangrijk om regionaal snel te kunnen schakelen in het aanbieden van die hulp. Door met elkaar in gesprek te gaan, kunnen de scholen, de gemeente, jeugdzorg en andere hulpaanbieders samen, snel en in een verbeterde samenwerkingsstructuur om het kind gaan staan. Samenwerking is de sleutel, nu zijn er te vaakte veel verschillende organisaties apart bezig.